Discovery & Svt 1 underhåller.

Idag har jag kollat på två halva dokumentärer eftersom jag råkade bläddra fram båda programmen när de redan börjat.


Nr. 1:
- Handlade om en kille som skulle starta ett projekt i Afrika där han ville föda upp friska bufflar & sedan lämna över dem till olika reservat. Han började med att leta upp en flock i naturen & försökte därefter att vinna flockledarens tillit.
Detta gjorde han så pass bra att han senare kunde klappa henne utan problem, samt att hon även skyddade honom från andra aggressiva djur i flocken. Tur för honom eftersom dessa bufflar sägs vara ett av Afrikas farligaste djur.

Reflektion:
En del dokumentärer om djur kan faktiskt vara intressanta & det var den här. Jag tror & hoppas att killen lyckades med sitt projekt eftersom han la ner otroligt mycket tid & pengar för att djuren skulle ha det bra & för att projektet skulle nå sitt mål.


Nr. 2:
- Handlade om flyktingar som smugglades över till Jemen i båtar som var fulla till bristningsgränsen. De fick sitta/stå på samma plats i drygt tre dygn utan att kunna röra på sig, blev slagna om de sa något & fick ytterst lite att dricka & äta. En jobbig resa som knappast tog slut när de kastades ner i havet nära strandkanten, nära friheten.

Hur fortsätter man därifrån i ett nytt okänt land när man lämnat flertalet släktingar & allt man ägde bakom sig?

Reflektion:
Jag är glad att jag slapp sitta i någon av de där båtarna. Jag är glad att jag är född i Sverige.

Jag är glad att jag har en familj, ett hem, mat & dricka, en egen säng + allt annat onödigt(?) som tv, dator, mp3, mobil m.m. som andra mindre lyckligt lottade ute i världen inte har.


Tänker du nånsin på hur bra du egentligen har det?


image6
(FotografNatta)


Adios amigos!

Kommentarer
Postat av: H

Jag såg också den där dokumentären om båtflyktingarna, den var riktigt hemsk. Det händer alldeles för ofta att man glömmer hur bra man har det och skapar sina egna i-landsproblem.

2008-01-28 @ 07:50:07
URL: http://thelifeofhenke.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0